Manel Lucas

Raïls a la praderia

Library of Congress / Wikimedia Commons

Els Estats Units són una nació predisposada a l’èpica. Cada nou pas en la seva història esdevé inevitablement una gesta, ja sigui la independència de les colònies, el mont Rushmore, les esmenes de la Constitució, la Ruta 66, el Dia-D a Normandia, les eleccions presidencials o la Coca-Cola. Tot sembla que contribueixi a make America great again, i tot és carn d’una superproducció de Hollywood o d’HBO. Clarament, la construcció del ferrocarril està destinada a formar part d’aquesta llista. I, sobretot, la de la Gran Línia Transcontinental, una fita clau estretament lligada a l’epopeia de les epopeies: la conquesta de l’Oest, que ens han inoculat a través del cinema, de la televisió, de les novel·les de quiosc o del còmic (jo en soc una prova: el títol d’aquest article està manllevat del primer àlbum de Lucky Luke escrit per René Goscinny).
Els primers trens van circular pels Estats Units cap als anys trenta del segle XIX. Les locomotores eren importades d’Anglaterra, i els vagons eren gairebé reproduccions dels carros de cavalls. Viatjar amb aquells trens era una aventura més arriscada que la mateixa construcció de la línia fèrria. Per apartar els animals que travessaven les vies, els enginyers van dissenyar un frontal en forma de fletxa, que van col·locar al capdavant de les locomotores i van anomenar, gràficament, cowcatcher (enxampa-vaques). Els trens van generar tant d’entusiasme entre els ciutadans nord-americans com disgust entre els pobles originaris, els indis, que intuïen sàviament que aquell invent els canviaria la vida, a pitjor.
Les petites línies locals van escampar-se per bona part del territori els anys següents. Però no n’hi havia cap que cobrís una gran extensió, que unís els dos extrems del país. Entre l’Est i Califòrnia, colonitzada recentment, hi havia milers de quilòmetres de terres poc poblades, i un munt de dificultats orogràfiques, sobretot les muntanyes Rocalloses.

Més

Aquest article pertany al número que dedica el dossier a "Trens".
Si et sembla interessant, pots comprar el número clicant aquí.

Suma’t a El Món d’Ahir

Aquests continguts són possibles gràcies a les aportacions dels subscriptors i lectors. I tu, ja en formes part? Fes-ho possible!

Aquest lloc web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per recopilar informació amb una finalitat tècnica. No es guarden ni cedeixen les dades de caràcter personal de ningú sense el seu consentiment. Igualment, s'informa que aquest lloc web disposa d'enllaços a llocs web de tercers amb polítiques de privacitat alienes a Som *. Si continues navegant per aquest lloc web, acceptes utilitzar les galetes. Més informació

La configuració de les galetes d'aquesta web està definida com a "permet galetes" per poder oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració de galetes o bé cliques a "Acceptar" entendrem que hi estàs d'acord.

Tanca