De la sublimació a la sàtira - El Món d'Ahir | Revista d'història d’autor

Toni Soler

De la sublimació a la sàtira

© Pere Llobera

Malgrat els tòpics, la cultura francesa ha demostrat durant segles una capacitat incomparable per exportar estils, tècniques, visions del món i també arquetips humans que han esdevingut símbols universals, tant per al món il·lustrat com per a la cultura popular. Aquest és un top ten possible.

ASTÈRIX
Va començar essent el protagonista d’una historieta ambientada en un poblet gal que es resistia al poder de Juli Cèsar; segons la revista Time, Astèrix representa ara mateix «un imperi que rivalitza amb el dels romans». Els seus àlbums (380 milions en total, una xifra que no admet comparació) es venen des de fa més de seixanta anys en un centenar d’idiomes, ha protagonitzat una desena de films i té fins i tot un exitós parc temàtic a prop de París. Astèrix, una creació de René Goscinny i Albert Uderzo, ha estat un èxit rutilant per mèrits propis, però també és una icona francesa perquè ha consagrat la idea d’una França homogènia, bimil·lenària, orgullosa i que, com el poblet gal d’Astèrix, «resisteix ara i sempre l’invasor». Això no vol dir que les aventures d’Astèrix i el seu inseparable amic Obèlix siguin bel·licistes, ans al contrari, però no hi ha dubte que el 1961, quan va aparèixer el primer àlbum, Astèrix va ajudar els francesos a superar la síndrome de Vichy (la mala consciència pel col·laboracionisme d’una part del país amb els ocupants nazis) i a exaltar l’esperit de la resistència.

Més

Aquest article pertany al número que dedica el dossier a "França".
Si et sembla interessant, pots comprar el número clicant aquí.

Suma’t a El Món d’Ahir

Aquests continguts són possibles gràcies a les aportacions dels subscriptors i lectors. I tu, ja en formes part? Fes-ho possible!