El paradís de les dames - El Món d'Ahir | Revista d'història d’autor

Xavier Theros

El paradís de les dames

Musée Carnavalet, Histoire de Paris

UNA FANTASIA DE LUXE
Fins a mitjans del segle xix, el comerç europeu havia canviat molt poc. Era un sector dominat per botigues que venien al detall, i amb models comercials que es mantenien intactes des de temps immemorial. Les famílies benestants podien pagar-se sastres o sabaters, que confeccionaven articles fets a mida, mentre els més humils compraven teles a metres, o vestits de segona mà als encants, i eren les mestresses de casa les encarregades de cosir o apedaçar el vestuari familiar. Llavors, la indumentària encara conservava un fort component de classe, tant pel que fa als materials i els colors com al tall.

Aquesta situació va experimentar una progressiva transformació en les primeres dècades del segle XIX gràcies a un seguit de nous establiments, com les anomenades «botigues de novetats», enfocades a una clientela exclusiva i on s’oferien les innovacions arribades des dels centres internacionals de la moda. Al mateix temps, van fer aparició els pioners negocis de «robes fetes», dedicats a vendre vestits confeccionats en sèrie, destinats a les classes mitjanes i al proletariat, que oferien unes talles estàndard a preus baixos. I finalment els «basars», orientats a la venda d’objectes i complements, on es podien trobar des de barrets i bijuteria fins a paraigües, fulards, guants, bosses de senyora, vanos o bufandes. És en aquests tres tipus de botigues on es van començar a introduir estratègies com les liquidacions per final de temporada. Així doncs, serien aquests locals els que propiciarien l’aparició dels grans magatzems, que havien de reunir en un únic edifici aquestes tres fórmules comercials. I que aviat es van dirigir a una clientela femenina, oferint-li una experiència innovadora que permetia passejar entre mercaderies que duien el preu a la vista, en un ambient elegant i acollidor on es podien trobar objectes molt diversos en un mateix espai. D’aquesta manera neixen els primers magatzems a França, els Estats Units i la Gran Bretanya, que molt aviat passen a ser un símbol del sistema de vida burgès.

Més

Aquest article pertany al número que dedica el dossier a "Moda".
Si et sembla interessant, pots comprar el número clicant aquí.

Suma’t a El Món d’Ahir

Aquests continguts són possibles gràcies a les aportacions dels subscriptors i lectors. I tu, ja en formes part? Fes-ho possible!