Cloe Masotta
Una pel·lícula de petons

¿Quin podria haver estat el primer petó d’una possi- ble història del cinema? 2 En la seva prehistòria, l’any 1887 Eadweard Muybridge investiga als Estats Units les potencialitats de la fotografia de representar el moviment dels cossos i captura amb la seva càmera una successió d’instantànies de dues dones nues fent-se un petó. Darrere de les figures en blanc i negre descobrim la graella antropomètrica, que situa plenament en un context científic el gest desproveït d’afecte.
L’any 1896 Thomas Alva Edison exhibeix Kiss/ Kiss, 3 el primer petó del cinema, un altre inici possible de la seva història. ¿Com devia ser per a una persona de finals del segle xix, que desconeixia o potser no havia vist mai una imatge cinematogràfica, descobrir la resurrecció lumínica dels cossos en moviment? A la pel·lícula, de menys d’un minut, veiem l’actor John C.
Rice i l’actriu May Irwin tenir el que sembla una animada o íntima conversa tocant-se els llavis i la cara, fins que ell per un moment s’allunya d’ella, s’acaricia i iguala els bigotis, agafa les galtes de la dona entre les mans i la besa.
La representació cinematogràfica del bes d’Edison ens acosta a un gest inaugural, que en precedeix tants d’altres a les pel·lícules que vindran: el d’ell que besa, i el d’ella que rep el petó. Un gest que es repetirà fins al moment present, a la història del cinema. Aquí comença una desfilada interminable de petons en què l’un actua i l’altra rep, i no sabem si consent o, entre altres emocions possibles, es resigna a rebre el petó.